Gerrit Brand |
Eigenlijk zou dit stuk moeten gaan over alle ellende die er in de wereld is. Laten we wel wezen, om ons heen is het een grote horrorshow. In Aleppo zijn de rebellen, de vrijheidsstrijders, de 'terroristen' of hoe je ze maar wilt noemen, verdreven door het regime van Assad met behulp van de Russen, die de hele stad plat gebombardeerd hebben (hoe bouw je zoiets ooit weer op en wie gaat dat betalen?), en de Iraniërs die met hun Hezbollahstrijders uit Libanon op de grond flink huishielden. Een grote moordpartij was het, waarbij vele duizenden onschuldige mensen ongelooflijk leed werd toegebracht. In Berlijn reed een gek uit Tunesië, Anis Amri geheten (klinkt als een artiestennaam), op een kerstmarkt in en vermoordde twaalf mensen en verwondde tientallen anderen. Hij werd afgelopen donderdag doodgeschoten in Milaan. Eigenlijk zou ik moeten schrijven over wat er in de wereld gebeurt. Maar gisteravond gingen we naar een concert van Jan Akkerman en zijn ‘vrienden’. En daar bleek maar weer eens dat kunst tijdloos is en troost verschaft voor al het leed dat constant over ons wordt uitgestort. Ik had Jan Akkerman (net zeventig jaar geworden) nog nooit in levenden lijve zien optreden, tenminste niet bij mijn weten. Kan zijn dat ik hem in de jaren ‘70 ooit op een popfestival gezien heb, maar ik kan het me niet herinneren. Hoe dan ook, deze gitaarlegende trad op in de kleine zaal van de Oosterpoort in Groningen. De man heeft een carrière van vijftig jaar achter de rug en is nog steeds niet uitgespeeld. Brainbox en Focus zijn de bands uit de jaren ‘60 en ‘70 waar iedereen aan moet denken. Ik had Jan Akkerman een paar jaar geleden weer ontdekt via Spotify waarop ik bij toeval een concert van hem op het North Sea Jazzfestival tegenkwam. Dat klonk fantastisch. Wat een swingende muziek. Dat ik dat destijds in de jaren ‘70 nauwelijks waardeerde. Vreemd eigenlijk. In retrospectief is die muziek gewoon ge-wel-dig. Wat een fantastische songs hebben die twee bands, Brainbox en Focus destijds, geproduceerd. Gelukkig had Akkerman zanger Bert Heerink meegenomen die de stukken van Brainbox bijna natuurgetrouw vertolkte (natuurlijk gaat er niets boven die markante stem van Kaz Lux, maar á la). Ook jazzsaxofonist Benjamin Herman was van de partij, wat het hele concert een jazzy touch meegaf. Wat voor muziek is dit eigenlijk? Rock? Blues? Jazz? Jazzrock? Jan Akkermans dochter Laurie zong zo nu en dan ook een nummer en wat zij zong was op een gegeven moment pure Soul. De hele band, die enkele weken door Nederland toert, staat als een huis. De drummer drumt super strak, de bassist zorgt voor een constante aandrijftrein (om in autotermen te blijven), de toetsenist (ik heb hun namen helaas niet paraat) speelt subliem, terwijl Jan Akkerman zelf de mooiste melodieën afgewisseld met scheurende en trekkende solo’s uit zijn gitaar tovert, af en toe bijgestaan door een tweede gitarist, Ruben Hoeke. Op de een of andere manier werkt de machine zo smooth, zo perfect, dat de vergelijking met Formule 1 coureur Max Verstappen bij me opkwam. Jan Akkerman als de Max Verstappen van de rockmuziek, maar ik besef dat het een flauwe vergelijking is, iemand van zeventig vergelijken met een snotneus van achttien. Andersom zou beter zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel. Verstappen draait met razende motor zijn rondjes op het circuit en Akkerman werkt zich met scheurende gitaren door het concert heen. Perfect, tijdloos. Even geen last van wat er in de wereld om je heen gebeurt. In de jaren ’70, toen Jan Akkerman wereldberoemd was en werd uitgeroepen tot ‘de beste gitarist van de wereld’ (door de vakpers, maar wie zijn dat?), stond diezelfde wereld ook al op zijn kop. De oorlog in Vietnam liep op zijn eind, maar het terrorisme van de Rode Brigades in Italië en de Baader Meinhof Groep uit Duitsland stond voor de deur. Er werden treinen gekaapt en vliegtuigen en onschuldige mensen zomaar doodgeschoten. De koude oorlog woedde in alle hevigheid en er stond een muur midden in Berlijn. Ook toen was het beeld dat men van de toekomst had bleek. Waar moest dat toch naartoe? Wat voor wereld laten we voor onze kinderen achter? Nu, met 2017 voor de deur, heerst datzelfde gevoel. Is het doemdenken, te veronderstellen dat er weleens een enorme wereldoorlog voor de deur zou kunnen staan? Wordt het oorlog met de islam, die godsdienst die almaar sterker en agressiever lijkt te worden en maar een doel heeft, namelijk de hele wereld veroveren? Maar tijdens het concert van Jan Akkerman en de zijnen zat ik te denken dat wat zij lieten horen niet wezenlijk anders was dan wat ze in de jaren ‘70 speelden. Goede popmuziek (laten we het zó maar even noemen) verandert nauwelijks. Hier zijn kunstenaars aan het werk. Kunstenaars blijven op hun eigen manier hun werk maken, alle technische en technologische ontwikkelingen ten spijt. Dat geldt voor de muziek maar ook voor de literatuur en de beeldende kunst. Van een goed boek kun je vandaag evenveel of misschien nog wel meer genieten dan in de tijd dat het voor het eerst verscheen. Denk aan W.F. Hermans of John Fante, om maar even twee schrijvers te noemen die me op dit moment toevallig interesseren. Een goede rockband blijft zonder steun van computers en andere apparatuur tijdloze muziek maken. Alleen al in Nederland zijn honderden bandjes bezig net als altijd met een gitaar, een bas en een drumstel en een paar versterkers en boxen (de klassieke opstelling) muziek te maken. Een goede kunstenaar (ik denk nu aan Jan Worst uit Groningen, die ik onlangs interviewde) blijft schilderen op doek en met olieverf zoals hij dat ook deed, toen hij voor het eerst naar de kunstacademie ging. Goede kunst is tijdloos. Vraag me nu niet wat goede kunst is.
1 Comment
|
AuteurGerrit Brand, neerlandicus, woonachtig in Groningen, schrijver, piloot, ondernemer, zes romans gepubliceerd, Tolvlucht, Omnia Uitgevers, 2007. Bij uitgeverij Nobelman: Een heel nieuw leven, 2011; De wegen van Valentina, 2014; De Amerikaan, 2019; Le Mans, 2021; Cinemascope, 2023. Archives
September 2024
Het lage podium staat vol met apparatuur. 't Is 2010 maar het ziet eruit als 1968. Microfoonstandaards, snoeren, een Rolandorgel, een uitgebreid drumstel samengesteld uit transparante trommels, van de achteren af doorlicht. Blauwe en gele spots. Een blonde Fries staat bij het podium. 'Ken je de band nog van vroeger?' vraag ik. 'Ik heb de elpee,' luidt het antwoord, ' 't is een cultband, hè? Dat ze nog bestaan!' 'Volgens mij zijn ze jarenlang uit de running geweest (Ik heb me gedocumenteerd op internet alvorens naar Drachten (of all places) af te reizen), alleen de bassist is nog over van de originele bezetting.' De zaal is slechts gevuld met een handjevol mensen. Ik ben niet de jongste, maar ook zeker niet de oudste. Veel grijs, spijkerbroeken, slierterig lang haar. Een mooie zaal, ideaal voor rockconcerten, met een prachtige bar. Authentieke barkeepers, gouden oorringen en tatoeages, petjes, Harley Davidson op de borst. Plastic bekertjes (vroeger had je nog echte glazen, stond je tijdens een rockconcert vaak in de glasscherven, moest je schoenen aantrekken met stevige zolen), mijn god, je moet betalen met muntjes. Stop een tientje in een automaat en er rollen zes plastic muntjes uit. Een bier is één muntje, hoeveel kost dan één biertje? Ik bied de Fries ook maar een pilsje aan en vraag hem hoe oud hij is. Achtenvijftig, ik had hem jonger geschat. Hij heeft iets jongensachtigs, is dat rock 'n roll? Hij vertelt dat hij vaak, overal en nergens, in de provincie naar rockconcerten gaat. De oude namen, Ten Years After, Focus en nu Iron Butterfly, als feniksen uit de as herrezen zijn ze er om de zoveel jaar weer, back on stage, als jonge goden. Eindelijk komt de band op. Links het orgel, Boris Karloff (met lang haar) bespeelt hem, de drummer heeft bij Wishbone Ash gespeeld, rechtst de gitarist, afkomstig uit Seattle, en in het midden, vóór op het podium op een barkruk geleund, stram in de dunne benen, moeizaam bewegend, de benige vingers omwikkeld met leukoplast, bassist Lee Dorman. Petje, bril. Er wordt meteen ingezet en het geluid is overweldigend. In de sixties heette het psychedelische rock, ik zou het hardrock willen noemen. Enkele nummers, lang uitgesponnen, gierende gitaar, meeslepend orgel, hakkende drummer, drijvende bas. Mummelende Dorman, onverstaanbaar. Wat zegt-ie, wat zegt-ie? Schouderophalen, gelach. Vingers omhoog, geweldig. De jaren vallen van de schouders. Wat heb ik de afgelopen veertig jaar gedaan, meegemaakt? Vergeet het, we zijn weer terug bij het begin. Een mens verandert niet, je karakter ligt vast. Dorman mompelt iets van Harley Davidson en begint te zingen, Easy Rider. Pegs of people line the street / A ball and chain around their feet / Waitin' for a weekend treat / But Easy Rider's got 'em all beat 'cause / Easy rider, he's a glider / (Easy) Freedom, every day... Hier komen we voor. Nog een paar nummers, hetzelfde recept, jankende gitaar, dreunende orgeltonen, primair drumwerk, een heftig plukkende bassist die het ritme voortdurend opjaagt. Dan is het zover en wordt In-a-gadda-da-vida ingezet. Eerst het orgel, dan de gitaar die de lucht lijkt te willen verscheuren. Twee blonde meiden dringen zich naar voren. Toch nog twee groupies voor opa, maar hij ziet ze niet, hoeft ze ook niet, zou niet meer weten wat-ie met ze aanmoest. Als de drummer zijn minutenlang durende solo inzet, haalt Dorman moeizaam (geholpen door een roadie) zijn instrument van zijn schouder om zich stijf naar de zijkant van het podium te bewegen. Daar drinkt hij een pilsje, net als wij uit een plastic glaasje. De tijd van drugs is voorbij, het is nu zaak om overeind te blijven, nog zo lang mogelijk te blijven ademen. Prachtig die drumsolo, hij duurt en hij duurt maar. Steeds weer nieuwe variaties, holle klanken, felle klanken, blikkerige, dreunende. Je vraagt je af waarom ze daar in de jaren zeventig nu ineens zo'n hekel aan kregen. Als we terugrijden zijn we het erover eens, dit was een bevredigend concert, ruw, ongepolijst, met de dood op de hielen gespeeld, maar zonder concessies. Rock 'n roll gaat een leven lang mee. Archives
September 2024
Categories |
official website [Copyright © Gerrit Brand 2010-2024]
All rights reserved GerritBrand.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
Uitgeverij Nobelman Emdenweg 3 9723 TA Groningen The Netherlands Tel: + 31 (0) 6 50831893 e-mail : [email protected] |